Stockholm i mitt hjärta

Nu sitter jag på tåget som rullar hem mot mitt älskade Stockholm en sista gång . Det är en märklig känsla, fylld av tacksamhet och glädje men även sorg. Nu är det alltså redan över sex år sidan jag flyttade till Stockholm, vilket utgör ett kvarter av mitt liv.  Som så ofta i livet går det inte alltid att planera och förutse framtiden. Oavsett vad vi har planerat så kan det ändå blir helt annorlunda.  Men det är just det som är så underbart med livet eller hur ? Det vore ju tråkigt om vi alla redan visste hur våra liv kommer att se ut från början till slut. Tidigare var min tanke att komma till Stockholm för enbart ett år, och oj som jag tydligen ha trivts här. Så mycket så att det blev istället hela sex år. När någon trivs väldigt bra, känner sig trygg på en plats och blir invävd i sin vardag och sina rutiner, kan det vara lätthänt att dennes drömmer och visioner försvinner lite ur siktet. Att hitta tiden för att stanna upp och zooma ut och återanknyta till sina drömmer blir då lite svårt ibland. Och när det finns lite utrymme för reflektion då ha det kanske plötsligt redan gått några år? Det kan alltså alltid vara bra att ''checka in'' och känner efter då och då och frågar sig vart vill jag, och var är jag nu ?
Tiden 
går ju så otroligt fort, som nu när jag redan har varit i Stockholm i hela sex år. Jag är dock mycket tacksam för denna tiden och ångrar ingen sekund. 
Det sägs att man ska lämna när det är som bäst och denna tidpunkt ha kommit för mig nu. Ni vet när man känner det bara i kroppen att ''nu är det dags att ta ett kliv?''. Nu ska jag äntligen ta modet och lyssna på min hjärteönskning och beger mig vidare mot nya äventyr. Sedan 2011 när jag bodde på Färöarna kände jag alltid en stor längtan inom mig efter att få komma tillbaka och leva där igen, då jag känner mig som friast där! Nu är jag snart klar med min Bachelor och innan jag kommer att plugga vidare till att bli psykolog, vill jag gärna få lite mer kliniska erfarenheter. Och varför inte göra det på min favoritplats på jorden? 

Ett nytt kapitel i mitt liv påbörjar nu strax, jag kommer att flytta tillbaka till Färöarna, där jag nu ha funnit ett jobb inom den psykiatriska avdelningen samt ett boende i huvudstaden. Med glädje kan jag konstatera att aldrig något ha känds så rätt och självklart som det här! Det känns så rätt att äntligen ta modet och lyssna på mitt hjärta. Men att det känns rätt betyder ju inte automatiskt att det också kommer vara lätt. 

 

Hur lämnar jag bara det som jag kallat mitt hem för de senaste sex år och allt som tillhör detta? Det kommer bli allt annat än lätt att ta det här steget, men det visar ju bara hur mycket allt här i Stockholm betyder för mig.

 

Jag är så oerhört tacksam för alla upplevelser, erfarenheter, interaktioner och lärdomar som jag kan ta med mig från denna tiden. Under dessa år har jag utvecklats och vuxit mycket och kommit närmare mitt egna framtida jag.
Jag är so tacksam för alla framgång och alla motstånd och utmaningar som jag fick bemöta som har gjort mig starkare och klokare. 

 

''Friends are the family we meet along the way.''
Jag blir så varm om hjärtat när jag tänker på alla magiska erfarenheter jag genomlevde här och vilken lycka det är att jag fick träffa så manga fantastiska människor. Det gör ont i hjärtat att behöva lämna er men samtidigt som jag är ledsen så känner jag bara en oerhört stor känsla av tacksamhet över alla interaktioner och er fina människor som jag fick möta under dessa år och delar mitt liv med och som jag idag kan kalla mina vänner och familj. 
Jag blir verkligen gråtfärdig på grund av ren glädje och tacksamhet.
Tack för att ni finns. Jag vill tacka er för att ni ser mig och accepterar mig för den jag är. Sen är jag tacksam för all inspiration, utbytte, härliga samtal, skratt, gråt, matlagningar, spelkvällar, middagar, fester, fina och sorliga stunder, förtroende, uppmuntran och pepp och all värme och kärlek.

När jag tänker på dessa sex år så har även handboll alltid spelat än stor roll för mig. Jag är så tacksam för alla kontakter och vänner jag fick under dessa år och möjligheten till att kunna utvecklas som spelare och människa, samt att få resa runt i hela Sverige.   

Tack Stockholm mitt hem och tack till alla er för sex oförglömliga år. Jag kommer att sakna er super mycket, men som man säger så fint så är det aldrig ett farväl för alltid, vi ses säkerligen igen! 
Stor kram, Johanna

PS: Förhoppningsvis hinner vi att säga hejdå på något sätt <3


En ansamling av enbart några få av många flera fantastiska och fina stunder i Stockholm. Tack för dessa härliga minnen som jag aldrig kommer glömma

Lidingö

Tack till min Tumba HK och Lidingö SK Handbollsfamilj!

Tyresö


Kommentar schreiben

Kommentare: 6
  • #1

    Anna Rahme (Donnerstag, 10 Dezember 2020 18:57)

    Åh vad spännande Kohanna. Stort lycka till på din resa. Hoppas att vi ses igen.

  • #2

    Johanna (Donnerstag, 10 Dezember 2020 20:37)

    Aah Tack fina Anna! Det hoppas jag också!!!
    Kram

  • #3

    Michael Brobeck (Freitag, 11 Dezember 2020 10:52)

    Jag önskar dig STORT lycka till på ditt "nya kapitel" i livet! Grattis till dig o grattis till alla på Färöarna som får möjlighet att möta dig!

  • #4

    Johanna (Freitag, 11 Dezember 2020 16:58)

    Tack finaste Micke!!
    Så glad att vi ha träffats.
    Stor kram till dig, hoppas vi syns igen någon gång!!

  • #5

    Ivo (Mittwoch, 16 Dezember 2020 23:08)

    Wow, vilken resa! Är det verkligen redan sex år? Lycka till på dina nästa steg, Johanna! Hälsningar från Hamburg, även från Astrid

  • #6

    Johanna (Donnerstag, 17 Dezember 2020 09:05)

    Tack så mycket fina ni!
    Jaa tiden går så fOrt, inte klokt !!
    Kram till er <3

Johanna Hanson
Email:
Jkmhanson22@gmail.com

Stockholm
Hamburg

 Signabour

Philosophy
Psychology

Poetry